Et lite stykke Norge på Båter i sjøen

For 10 år siden fantes det cirka 100 båtbyggerier i Norge med stort og smått. I dag er det cirka 50 igjen. 3 av de helnorske som både designer og bygger båtene sine i Norge, er Saga Boats AS, Ibiza Boats AS og Viknes Båt & Service AS.

Lav kronekurs styrker eksporten for Saga Boats AS

Familiebedriften Saga Boats AS startet opp i 1960, og all produksjon foregår i bedriftens eget anlegg i Selje på Vestlandet. Siden tidlig på 80-tallet har halvplanende båter blitt kjernen i Saga-programmet, og samtlige båter er sertifisert av IMCI og CE-godkjent. Selskapet eksporterer en stor del av årsproduksjonen til det europeiske markedet. Den for øyeblikket lave kronekursen har medført ekstra medvind på spesielt det svenske markedet.

Ibiza Boats AS med fast grep om landstedsmarkedet

Ibiza Boats AS ble etablert av Helge Duus i 1991. I september 2014 ble nyhetene Ibiza 760 T og 680 T sjøsatt. Modellene er bredere enn tidligere modeller, men kjerneverdiene funksjonelt design, gode sjøegenskaper, robusthet og styrke er tatt vare på. Disse og en rykende fersk modell rett fra støpeformen – IBIZA 801 SPORT CAB - kan du iaktta på messen.

Viknes med nyheten Skilsø 34 på Båter i sjøen

Jan-Inge Sivertsen startet Viknes Båt og Service AS i 1988, og året etter ble den første egenkonstruerte båten sjøsatt. Viknes har et komplett sortiment av båter fra 25 til 38 fot, og på Båter i sjøen viser de frem nyheten Skilsø 34 for første gang utenfor Bergen. Så langt har selskapet solgt 6 eksemplarer, melder Christer Midthun Viknes.

Mer informasjon om utstillere på Båter i sjøen 3-6.september: www.baterisjoen.no