Vannscooter-salget til himmels sommeren 2015

Pressemelding Båter i sjøen 24.8.2015

Vannscooter-salget til himmels sommeren 2015

Etter lemping på kjøreregler og regjeringens fjerning av HK-avgiften i 2014, har vanncootere blitt både rimeligere og mer attraktive å eie. Dermed har salget av havets motorsykkel steget til himmels i Norge.

BRP Norway melder om 50 % økning

Einar Grindvold, salgssjef i BRP Norway som importerer merket Sea-Doo, forteller at fjerning av HK-avgiften medførte en prisreduksjon på inntil 25 % på enkelte vannscooter-modeller. Han mener lavere pris pluss lemping på kjørereglene er to av de viktigste årsakene til at interessen for vannscootere har økt såpass markant i Norge de to siste årene.

–      Fra 2013 til 2014 tidoblet vi salget. Og fra 2014 til 2015 ligger økningen på hele 50 %. Når enkelte modeller faller 25 prosent i pris, åpner det naturligvis for at flere kan tillate seg å gå til innkjøp av en, sier Grinvold.

Grindvold tar med seg 6 eksemplarer til Båter i sjøen på Aker Brygge, og regner med å selge langt flere enn utstillingsmodellene under messedagene.

Eker Performance spår økning i salg til kvinner

Geir Moen ved Hydrolift og Eker Performance, melder om samme trend. I 2015 er selskapets salg av vannscootere tredoblet sammenlignet med 2014. På Båter i sjøen fra 3-6. september vil de stille ut 6-7 modeller, hvorav den største og mest eksklusive utgaven koster rundt 175.000,- kroner.

-       Vannscootere selges til også profesjonelle aktører, og er geniale fremkomstmiddel i norske farvann. Vi ser at det gjerne er menn som kjøper de aller raskeste modellene. En vannscooter er bruksvennlig, enkel å vedlikeholde og morsom å ta kjappe turer på vannet med i kombinasjon med vannsportaktiviteter. Med et nå meget gunstig prisnivå og med mange modeller og fargevalg, ser jeg for meg at damer kommer på banen i mye større grad i årene som kommer og kjøper seg større vannscooter-modeller de også.

Mer informasjon om utstillere på Båter i sjøen 3-6.september: www.baterisjoen.no

Med hilsen på vegne av Båter i sjøen - Ann-Sophie Stene

Ann-Sophie Stene